lauantai 20. syyskuuta 2014

It's getting closer


Eilinen meni tosiaankin aivan sumussa. Illalla olin todella peloissani, ahdistus oli valtava. Selvisin kuitenkin nukkumaan ja sain kuin sainkin unen päästä kiinni. 
Heräsin kuitenkin liian aikaisin, ja oon _todella_ väsynyt. 
Ahdistus on ja pysyy. Yritän parhaani mukaan olla ajattelematta sitä mutta en vain pysty. 

Mä mietin kuolemaa joka päivä. "Onko tää viiminen auringonlasku jonka nään?." "Onko tää viiminen kerta kun nään kummipojan?" "Onko tää viiminen kerta kun kirjoitan blogia?" 

Mä kirjotan tätä blogia et mul ois ees yks syy olla kuolematta. 
Mä en tarvii syitä elää, mä tarviin syitä olla kuolematta. 
"It's hard to be a girl like me, in this world." 

Äiti koittaa saaha vieraat jäämään huomiseen, mä en tiiä haluisinks mä, mutta mä en puutu. 
En kestä tätä melua. Ennen masennusta tykkäsin elämän äänistä mun ympärillä, nyt se ahistaa mua yhä enemmän ja enemmän. Haluun täydellisen hiljaisuuden, pimeyden ja olla yksin.

"Maniajakson oireita ovat huomattavan kohonnut mieliala, ärtyneisyys, uhkarohkeus, toimeliaisuuden lisääntyminen ja fyysinen rauhattomuus. Maanisella ihmisellä itsetunto on koholla ja hän tuntee suoriutuvansa mistä tahansa. Omakuva on saattanut muuttua, jolloin hänellä voi olla suuruuskuvitelmia (=grandiositeetti). Hän ei tiedosta olevansa sairas eikä osaa suhteuttaa omia tekojaan todellisuuteen tai muihin realiteetteihin. Ilman omaa arvostelukykyä maaninen ihminen pystyy aiheuttamaan suurta haittaa itselleen sekä myös sivullisille. Ajatustoiminta on yleensä kiihtynyttä ja henkilö on puhelias ja vähäuninen.

Masennus on kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä jakso, johon kuuluvat mielialan lasku, pettymyksen tai toivottomuuden tunteet, sekä ahdistuneisuus. Masentunut henkilö ei kiinnostu mistään, ei saa mielihyvää tekemisistään ja terve itsekunnioitus puuttuu. Uupumus on myös yleinen oire. Masennus on yleensä pitkäaikainen tila, joka vaatii hoitoa. Masentuneet henkilöt voivat käyttäytyä itsetuhoisesti, heillä on perusteettomia itsesyytöksiä ja vaikea-asteisissa masennustiloissa itsemurhan riski on korkea."

Mä oon epäillyt mulla olevan kaksuuntanen mielialahäiriö jo pitkään, mutta ikinä siihen en oo saanut selvyyttä. 
Nyt mä olen saamassa siitä diagnoosin. 
Meidän suvussa on paljon mielenterveysongelmia, siks kai mäki oon tämmönen. 
Oon väsyny. 
Mä luulen myös, että mulla on ahdistuneisuushäiriö ja persoonallisuushäiriö tarkemmin: tunne-elämältään epävakaa persoonallisuus. 
"Tunne-elämältään epävakaalle persoonallisuudelle ominaista on oikukas ennalta arvaamaton mielialan vaihtelu ja taipumus toimia hetken mielijohteesta harkitsematta seurauksia. Käytös on äkkipikaista, purkauksellista, mustavalkoista ja itsetuhoista. Tällaiset henkilöt ovat usein taipuvaisia riitaisuuteen muiden ihmisten kanssa ja heidän ihmissuhteensa ovat epävakaita."

Haluisin voida olla oikeesti ilonen ja nauttia elämästä, ilman et kaikkee varjostaa pelko ja et mua vaanii demonit, odottaen hetkeä hyökätä mun kimppuun. 
Mä yritän selvii tän päivän ilman terää, mun tekis aivan todella paljon mieli käydä vetää muutama vekki. Ehkä mä käynkin. Tarvii nähä kun veri virtaa.


Tein jonkun tunnelukko testin ja tässä tulokset: 

Tunnelukot voimakkuusjärjestyksessä

TunnelukkoVoimakkuus
Kaltoin kohteluerittäin vahva
Riittämätön itsekontrollierittäin vahva
Vajavuuserittäin vahva
Epäonnistuminenerittäin vahva
Riippuvuuserittäin vahva
Rankaisevuuserittäin vahva
Emotionaalinen estyneisyyserittäin vahva
Oikeutuserittäin vahva
Hylkääminenerittäin vahva
Pessimistisyyserittäin vahva
Hyväksynnän hakuvahva
Ulkopuolisuusvahva
Uhrautuminenvahva
Vaativuusvahva
Alistuminenvahva
Tunnevajevahva
Suojattomuusei tunnelukkoa
Kietoutuneisuusei tunnelukkoa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentointi on tervetullutta. Mutta pysykää asiallisena.